2/23/2011

Pion Design + Svensk Scrapbooking = sant

Fabbie Pion Design (Swedish vintage inspired paper manufacturer) has sponsored the Love Theme Challenge over at Svensk Scrapbooking this month. They also sponsored me and a team partner so that we could make inspiration samples. I’ve already blogged the layout, but here are my card and alter project (the challenge is to create a trio of layout, card and alter). I’ll also end this with a tutorial so this is a loooong post. Sorry for that!

First up a card. I’ts a pretty simple tag card, but I pimped it with beautiful paper and a fun tag top (done with my fave nestie).

TagkortTagkort tag

For my altered project, I did another mailbox. I did one a couple of weeks ago (HERE) and got quite a few question about how to make one and promised to make a tut in Swedish. So here it comes.  First the box, then a lot of Swedish. LOL.

Brevlåda 1Brevlåda 2Aren’t the papers just like magic??? Do you see the soft pattern? Didn’t want to cover it with too much embellies. The butterflies are cut out from one of the papers.

Brevlåda 3I covered them with a thin layer of crackle accent  both to make them more sturdy and give a vintage crackled surface. Aren’t they just beautiful!?!

***

Oki doki. Här kommer då en tutorial för brevlådan. Lite hemmasnickrad sådär. Särskilt mallarna… inte snygga men de funkar. :):):)

Du behöver:

Sax, musmatta (eller annat mjukt underlag), falsben, klädnypa
1 cardstock
klister och ev dubbelhäftande tape (jag använder båda)
1 brad
mönsterpapper och dekorationer

1. Skriv ut mallarna i verklig storlek genom att först klicka på bilderna.

Mailbox1

Mailbox 2

  2. Klipp ut stommen i cardstock, och biga de streckade linjerna. För att få till rundeln så använd en musmatta som underlag och dra försiktigt med ditt falsben eller annat bigredskap längs den rundade linjen. Kom ihåg att biga på den sida som ska vara utåt!

Brevlåda 1

Brevlåda 2-1

3. Limma ihop botten. Använd gärna lim till det här, det håller bättre än tejp.

Brevlåda 3

4. Skär till ovansidan. Den ska vara 19,2x12,3 (ja, jag vet, det blev väl inte jättejämna mått precis…). Limma fast. Där brukar jag limma nederdelen, men använda dubbelhäftande tape för den rundade ovandelen. Blir mindre kladd så…

Brevlåda 4Brevlåda 5

5. Dags att göra locket. Klipp ut och biga precis som med själva stommen.

Brevlåda 6Den lilla flärpen fäster du under botten på stommen med lim. Inte inuti, då blir det ful kant och så syns den ju när du öppnar om du inte klär insidan också, utan fäst den under. Med lim för bästa hållbarhet.   

6. Skär ut en remsa av cardstock som är 19,2 cm lång och ca 2,5 cm bred (eller hur bred du nu vill ha den) att fästa ovanpå locket. Jag gjorde min remsa lite extra bred och stansade min kant.

Brevlåda 7

Nu är brevlådan färdig. Tar ca 20 minuter så det är faktiskt riktigt enkelt och kul. Nu återstår det roligaste – att dekorera. Jag gör en enkel flagga av cardstock scraps som jag fäster med en brad så att den går att vika upp när det finns post.

Gör du en brevlåda vill jag gärna se!!!! Och är något oklart så hojta. Särskilt med de förbenade mallarna som jag kan maila om det blir krångel.

Ha en fin onsdag!

Tesa

16 comments:

Anonymous said...

omg.. .such a gorgeous project. Love it.. love all the details. postbox.. is gorgeous:)

Sherry Eckblad said...

Oh I am loving that mailbox with that beautiful butterfly and a tutorial too. Thanks for sharing.

yyam said...

Just awesome work Tesa! Love the tutorial on the postbox...the pictures tell the story! :)

Julie Tucker-Wolek said...

I loveeeeeeeeeeeeeeee that card and loving the way you made that mailbox! Just AMAZING work as always! :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)

~amy~ said...

You are so very amazing!!!!! Love today's projects...wow!!!

Thank you soooo much for the fab HAPPY MAIL!!!! You are soooo sweet...LOVE the owlie card...woot woot!

lilla jag said...

Din blogg är som en ren guldgruva, så mycket fint du har gjort! Här kan jag lätt bli kvar i flera timmar och titta på allt fint =) Så otroligt duktig du är.

Pysselmani said...

Men OJ så fin brevlådan var!

Maritha said...

Så otroligt fint kort och vilken tuff brevlåda!Har haft en jobbig dag och är jättetrött men efter att sett dina alster så är det nästan så att jag blivit sugen på att scrappa en stund. Din blogg inspirerar verkligen!
Kram

Cina99 said...

Jättebra beskrivning till något som såg väldigt invecklat ut - tack för att du gör livet lite enklare... ;)

Rose said...

gasp!!!! girl the card and mailbox are both stunning!!!! love the paper :)

Rose said...

sorry i was so taken with the finished items i forgot to say thanks for the tut :) will have to try it sometime :)

Ziro said...

Otroligt fin brevlåda! Tack för den utmärkta beskrivningen!

Liola said...

Ytterligare en blogg att följa!! Vilken brevlåda! Jättesöt! Min 3-åring skulle ÄLSKA en sådan. Får bli ett av kommande projekt.

Cattis said...

Så otroligt vacker!! ♥

Anonymous said...

Tack för beskrivningen!/Malin

Emma said...

Nu har jag gjort ett försök på brevlådan.. ;) Tack för en rolig mall!

(bilder finns snart på min blogg)